Δεκαεπτά υπουργικές και είκοσι πέντε
βουλευτικές τροπολογίες υπερψηφίστηκαν τελικά σε σύνολο ογδόντα από τα
κόμματα της συγκυβέρνησης στην Ολομέλεια της Βουλής, με αφορμή το επίσης
ογκώδες νομοσχέδιο για τις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις που επικαιροποιεί
το νόμο Τρίτση για τις εισφορές σε γη και χρήμα.
Μπροστά στον πρωτοφανή όγκο των
τροπολογιών, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων υιοθετείτο χωρίς
συζήτηση από την κυβέρνηση, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ αποχώρησαν πριν την
έναρξη των ψηφοφοριών. Από τη Χρυσή Αυγή, δεν μετείχε κανείς εκπρόσωπός
της στις ψηφοφορίες – στην αρχή της συνεδρίασης ωστόσο, ο Ηλίας
Παναγιώταρος είχε δηλώσει πως το κόμμα του καταψηφίζει όλα τα άρθρα του
νομοσχεδίου.
Οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, κατά τη διάρκεια
επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην αρμόδια Επιτροπή, όπως και στην
Ολομέλεια, είχαν επιφυλαχθεί για τις διατάξεις που δεν είχαν τύχει
διαβούλευσης εκ μέρους του υπουργείου (άρθρα 7-14) ενώ είχαν διατυπώσει
και έντονες επιφυλάξεις για το επίμαχο άρθρο 12 που μεταξύ άλλων
νομιμοποιούσε στην πράξη παράνομες εκχερσώσεις δασικών εκτάσεων της
περιόδου 1975-2007 από αγρότες. Μετά τις διπλές αλλαγές που επέφερε ο
αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Νίκος Ταγαράς, στο άρθρο 12, οι ΑΝΕΛ
υπερψήφισαν το σύνολο του νομοσχεδίου.
Οι αλλαγές στο άρθρο 12, (ρητή αναφορά
απαγόρευσης κτισμάτων στις εκχερσωμένες δασικές εκτάσεις, κατάργηση της
διάταξης περί ακύρωσης των «μη πραγματοποιήσιμων αναδασώσεων» μετά από
πενταετία κ.ά.) έκαμψαν και την Δημοκρατική Αριστερά, η οποία δήλωσε
«παρών» στο άρθρο, ενώ υπερψήφισε και άλλα οκτώ.
Ως υπόδειγμα νομοθέτησης με καθαρά
προεκλογικούς σκοπούς, αντιμετώπισε η αξιωματική αντιπολίτευση την
τροπολογία για τη δημιουργία δημοτικού κοιμητηρίου της Γλυφάδας σε χώρο
που ανήκει στο Μετοχικό Ταμείο Αεροπορίας. Απέναντι στον ΣΥΡΙΖΑ που
υπενθύμιζε την υφιστάμενη χωροθέτηση του νεκροταφείου στο χώρο του τέως
αεροδρομίου του Ελληνικού, ο Ν. Δένδιας αντέταξε τις επιπτώσεις που θα
έχει ένα τέτοιο γεγονός «για την καθημερινότητα των κατοίκων της
παραθαλάσσιας ζώνης».
Την τροπολογία υπερασπίστηκαν ο υπουργός
Ναυτιλίας, Μ. Βαρβιτσιώτης (που υπενθύμισε το ατελέσφορο των δεκάδων
τροπολογιών που κατατέθηκαν την προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο), ο
βουλευτής της ΝΔ, Νικήτας Κακλαμάνης (που εκτίμησε πως η τροπολογία δεν
θα βρει αρνητές), όπως επίσης και ο υπουργός Εσωτερικών, Α. Ντινόπουλος,
ο οποίος κάλεσε τον ΣΥΡΙΖΑ «να σεβαστεί επιτέλους τους νεκρούς της
Γλυφάδας!».
«Δεν υπάρχει απόφαση του Δ.Σ. του
Μετοχικού Ταμείου Αεροπορίας, δεν υπάρχει συναίνεση. Δηλαδή, ο υπουργός
αποφασίζει «να παραχωρεί εκτάσεις», έστω για καλό σκοπό; Γνωρίζετε εάν
είναι ή όχι η έκταση αυτή, στην προστατευόμενη ζώνη του Υμηττού;»
αντέταξε ο Θ. Δρίτσας (ΣΥΡΙΖΑ). «Έτσι νομοθετείτε; Επειδή έρχονται
εκλογές;» συμπλήρωσε.
Από τις 42 τροπολογίες που επισυνάφθηκαν
στο νομοσχέδιο, οι οκτώ υπερψηφίστηκαν από τα κόμματα της πλειοψηφίας,
τη ΔΗΜΑΡ και τους ΑΝΕΛ, δώδεκα καταψηφίστηκαν από τους ΑΝΕΛ και 18 από
τη ΔΗΜΑΡ. Η Δημοκρατική Αριστερά δήλωσε επίσης «παρών» σε έξι
τροπολογίες, ενώ οι ΑΝΕΛ σε δεκατρείς.
Υπερψηφίστηκε η τροπολογία για την επέκταση της Cosco
Υπερψηφίστηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, η
τροπολογία με την οποία επικυρώνεται το ιδιωτικό συμφωνητικό ανάμεσα
στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς και την ΣΕΠ Α.Ε., (την ελληνική
θυγατρική της κινεζικής εταιρείας Cosco), για τον δεύτερο και τρίτο
προβλήτα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά.
Η τροπολογία υπερψηφίστηκε από τη Νέα
Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ, καθώς και από τους Ανεξάρτητους Έλληνες, ενώ
καταψηφίστηκε από τη Δημοκρατική Αριστερά.
Ο ΣΥΡΙΖΑ, πριν αποχωρήσει από τη
συνεδρίαση, είχε αντιταχθεί στην τροπολογία, τόσο επί της διαδικασίας
(καθώς παρακάμφθηκε η συζήτησή της στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής),
όσο και επί της ουσίας – ενώ με τα ίδια επιχειρήματα και η ΔΗΜΑΡ
εκτίμησε πως ο διακανονισμός συνιστά «απίστευτα θετική διάκριση υπέρ της
εταιρείας».
Ο ΣΥΡΙΖΑ (Ν.Συρμαλένιος, Θ.Δρίτσας) και η
ΔΗΜΑΡ (Μ.Ρεπούση) επεσήμαναν πως η επέκταση της Cosco στο δεύτερο και
τρίτο προβλήτα, συνιστά «απευθείας ανάθεση» αντί να επιλεγεί η
διαδικασία του διεθνούς διαγωνισμού. Όπως τόνισαν μάλιστα, οι αγορητές
της αντιπολίτευσης, το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε καταλήξει στην ίδια
εκτίμηση, αλλά αγνοήθηκε.
Δεύτερο επιχείρημα κατά της σύμβασης,
υπήρξε η πρόβλεψη, πως η καταβολή του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος
που οφείλει να καταβάλει η κινεζική πλευρά, προβλέπεται από τη συμφωνία
να καταβληθεί, όταν το ΑΕΠ της Ελλάδας θα φτάσει τα επίπεδα του 2008
συν 2% – κάτι που συνιστά «αναβολή επ’ αόριστον» κατά τον βουλευτή του
ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Συρμαλένιο.
«Το 2008 η Cosco κέρδισε τον διαγωνισμό,
γιατί έδωσε το υψηλότερο ποσοστιαίο τίμημα: 21% επί του τζίρου, και μετά
το 2018, 24,5% του τζίρου της» απάντησε ο υπουργός Ναυτιλίας και
Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και συνέχισε:
«Εμείς δεν θέλαμε να γίνει διαγωνισμός,
αλλά να διατηρήσουμε ακριβώς αυτόν τον πυρήνα του αρχικού διαγωνισμού –
τα ποσοστιαία ανταλλάγματα τα οποία είναι αυτά που πληρώνει σήμερα ο
Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά» ανέφερε ο υπουργός, εκτιμώντας πως η
διενέργεια διαγωνισμού θα έφερνε χαμηλότερα ποσοστιαία ανταλλάγματα,
ιδιαίτερα «μετά την αλλαγή που έχει υπάρξει στα οικονομικά δεδομένα της
χώρα, όπου πλέον τα κιβώτια δεν κατευθύνονται στην εσωτερική αγορά όπως
το 2008, αλλά προορίζονται μονάχα για μεταφόρτωση». Το χαμηλότερο
ποσοστιαίο αντάλλαγμα στο τμήμα που θα δημιουργούσε ο ενδεχόμενος
ανταγωνιστής της ΣΕΠ Α.Ε., κατά τον κο Βαρβιτσιώτη, θα δημιουργούσε
ανταγωνισμό προς τα κάτω. Από την άλλη ωστόσο, ο υπουργός εκτίμησε, πως
στη διαδικασία κατασκευής του υπολειπόμενου του τρίτου προβλήτα,
«ανταγωνιστικό πλεονέκτημα θα είχε μόνον η Cosco, διότι θα έκτιζε από τη
γη προς τη θάλασσα, ενώ ο οποιοσδήποτε άλλος θα έπρεπε αναγκαστικά να
κτίσει από τη θάλασσα, πολλαπλασιάζοντας το κόστος κατασκευής».
«Παραδίδετε μια τεράστιας παραγωγικής
ισχύος δραστηριότητα του ελληνικού Δημοσίου» κατηγόρησε τον υπουργό, ο
κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Θ. Δρίτσας. «Το λιμάνι του
Πειραιά ήταν πάντα κερδοφόρο και φιλέτο – πύλη της ανατολής στην Ευρώπη.
Και τώρα, το τεράστιο άλμα της δυναμικότητας του λιμανιού, οφείλεται
και πάλι σε δημόσια επένδυση της σιδηροδρομικής γραμμής Ικονίου-Θριασίου
Πεδίου, που φέρνει όφελος 8 ημερών έναντι της δια θαλάσσης μεταφοράς
και μεταφράζεται σε δισεκατομμύρια ευρώ. Γι’ αυτό έρχονται οι μεγάλες
εταιρείες ως πελάτης της Cosco – και εσείς διαπραγματεύεστε ακόμα και
την κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου τιμήματος. Δεν διαπραγματεύεστε
καθόλου την εγγύηση των δικαιωμάτων των εργατών, που δουλεύουν σε
συνθήκες Νταχάου…»
«Για ποιο φιλέτο μιλάτε; Το απαξιωμένο
τότε, λιμάνι του Πειραιά» απάντησε ο Μ. Βαρβιτσιώτης. «Το λιμάνι του
Πειραιά δεν ήταν κεντρικό λιμάνι στη Μεσόγειο – μετά βίας διακινούσε 1
εκ. κιβώτια και τώρα διακινεί πάνω απ’ τα 3. Με τις διεθνείς συνεργασίες
έγινε αυτό που έγινε» συμπλήρωσε ο υπουργός.
Το περιεχόμενο των τροπολογιών που υπερψηφίστηκαν
Οι τροπολογίες που υπερψηφίστηκαν στην Ολομέλεια της Βουλής, περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τις παρακάτω ρυθμίσεις:
* Σε περιοχές τουρισμού και αναψυχής,
στις οποίες έχουν ορισθεί χρήσεις, επιτρέπονται οι χρήσεις γης για
γραφεία, τράπεζες, ασφάλειες και κοινωφελείς οργανισμούς.
* Ανακαλούνται στις δασικού χαρακτήρα
εκτάσεις του κτήματος Μανωλάδας, στους νομούς Αχαΐας και Ηλείας,
πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής και πρωτόκολλα επιβολής ειδικής
αποζημίωσης που είχαν εκδοθεί, όπως επίσης και αποφάσεις κήρυξης
εκτάσεων ως αναδασωτέων.
* Κατατάσσονται σαφέστερα, συγκεκριμένες περιοχές της Λαυρεωτικής στην κατηγορία της «γεωργικής γης».
* Επιτρέπεται η ίδρυση και λειτουργία
πρατηρίων άρτου, σε ζαχαροπλαστεία, που λειτουργούν σε περιοχές με
ειδικά διατάγματα ως προς τον καθορισμό των χρήσεων γης.
* Μειώνεται από 200 σε 100 ευρώ, το
κατώτατο όριο του προστίμου που επιβάλλεται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα
που ρυπαίνουν ή υποβαθμίζουν τα ύδατα, καθώς και στους παραβάτες των
όρων και περιορισμών που καθορίζονται στις άδειες χρήσεως νερού.
* Επιτρέπεται η εγκατάσταση μονάδων ιχθυοκαλλιεργειών σε καταφύγια άγριας ζωής, κατόπιν περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
* Ρυθμίζονται οι προϋποθέσεις υπό τις
οποίες είναι δυνατόν να εγκατασταθούν ορειβατικά καταφύγια σε ζώνες
ειδικής προστασίας, στις περιπτώσεις που δεν έχουν εκδοθεί σχέδια
διαχείρισής τους.
* Παραπέμπονται σε υπουργική απόφαση, τα
ζητήματα που μπορεί να προκύψουν σε σχέση με την κατάταξη των
υφιστάμενων ξενοδοχείων στο σύστημα κατάταξης των πέντε αστέρων.
* Παρατείνεται μέχρι το τέλος του 2015, η
ισχύς των πινάκων κατάταξης του διαγωνισμού του 2009 για την πλήρωση
200 κενών οργανικών θέσεων δικαστικών υπαλλήλων.
* Αποσαφηνίζεται η δυνατότητα σύστασης
διηρημένων ιδιοκτησιών και επί γηπέδων κειμένων εκτός σχεδίου πόλεως και
εκτός ορίων οικισμών. Σε περιπτώσεις ακινήτων εκτός σχεδίου, επιφανείας
άνω των 4000 τ.μ., ή άνω των πέντε συγκυρίων, οι συγκύριοι δικαιώματος
κυριότητας, δύνανται υπό προϋποθέσεις να υπαχθούν στις διατάξεις του
ν.4178/2013 (αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης), χωρίς τη συναίνεση
των λοιπών συνιδιοκτητών.
* Ορίζεται πως μέχρι την εφαρμογή του
ν.4281/2014 (Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας), οι
τεχνικές προδιαγραφές των μελετών που αφορούν στην οριοθέτηση των
χερσαίων περιοχών του δικτύου Natura 2000, και ο έλεγχος και
παρακολούθηση της εξέλιξής τους, καθορίζονται με αποφάσεις του Δ.Σ. της
εταιρείας «Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση Α.Ε.».
* Διατηρούνται μέχρι και τον Ιούνιο του
2016 στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, οι είκοσι θέσεις εργασίας με
συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, η διάρκεια των οποίων
λήγει στο τέλος του 2014.
* Παρατείνονται μέχρι το τέλος του 2015,
οι δωδεκάμηνες συμβάσεις μίσθωσης έργου που συνήφθησαν από τη ΔΕΗ
ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ Α.Ε., βάσει απόφασης της διυπουργικής επιτροπής της ΠΥΣ
33/2006, σύμφωνα με το ν.2190/1994.
* Εισάγεται ρύθμιση, προκειμένου
φωτοβολταϊκοί σταθμοί που ανήκουν στην ίδια κατηγορία, να λαμβάνουν την
ίδια τιμή αποζημίωσης, όπως έχει επανακαθοριστεί επί τη βάσει των
κριτηρίων του ν.4254/2014.
* Αναπροσαρμόζονται σύμφωνα με τις τιμές
του τελευταίου τριμήνου του 2012, οι τιμές αποζημίωσης που εφαρμόζονται
για την εκτέλεση των συμβάσεων πώλησης των φωτοβολταϊκών σταθμών
εγκατεστημένης ισχύος άνω του 1 Μwp, για τους οποίους έχει συναφθεί
σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας και σύμβαση σύνδεσης το ίδιο
χρονικό διάστημα.
* Δίνεται στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης
η δυνατότητα να προβαίνει σε επενδύσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας,
όπως μικρά υδροηλεκτρικά έργα και υβριδικές μονάδες.
* Σε περίπτωση που οικοδομικοί
συνεταιρισμοί κατέχουν εκτός των ορίων των εγκεκριμένων σχεδίων, όμορη
έκταση, είναι δυνατόν η έκταση αυτή ή μέρος της να αποδίδεται στον
οικείο δήμο, για τη δημιουργία πάρκου, ή άλσους στο πλαίσιο του
περιβαλλοντικού ισοζυγίου.
* Επέρχονται μεταβολές στο νομοθετικό
πλαίσιο που διέπει τους βοσκότοπους και ορίζεται πως στο διαχειριστικό
σχέδιο βόσκησης, μπορεί να προβλέπονται και άλλες χρήσεις, εφόσον αυτές
είναι συμβατές με το χαρακτήρα της έκτασης και την κείμενη νομοθεσία.
* Αναγνωρίζονται οι Ομάδες Παραγωγών και
οι Οργανώσεις Παραγωγών, ως αυτοτελείς νομικές οντότητες με πλήρη
δικαιοπρακτική ικανότητα.
* Αποκλείονται από τα όργανα διοίκησης
των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων και της ΠΑΣΕΓΕΣ, αγρότες που
αδικαιολόγητα, δεν έχουν παραδώσει στον συνεταιρισμό το 80% της
παραγωγής τους, ή δεν έχουν αντίστοιχες συναλλαγές με τον συνεταιρισμό
τους. (Σημειώνεται πως οι εκλογές της ΠΑΣΕΓΕΣ διενεργούνται αύριο).
* Η αναστολή των ποινικών διώξεων
εναντίον των φυσικών προσώπων που άσκησαν διοίκηση και διαχείριση στους
εκκαθαριζόμενους και συγχωνευόμενους συνεταιρισμούς, ισχύει πλέον μονάχα
μέχρι το πέρας της διαδικασίας της εκκαθάρισης, της ειδικής εκκαθάρισης
και της πτώχευσης.
* Ορίζεται πως τα πρόσωπα που άσκησαν
διοίκηση σε αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις και συνεταιριστικές
εταιρείες, ευθύνονται προσωπικά για οφειλές που γεννήθηκαν κατά το
χρονικό διάστημα που διετέλεσαν στις συγκεκριμένες διοικητικές θέσεις,
ανεξάρτητα από το χρόνο βεβαίωσης των οφειλών. Η διάταξη θα ισχύει
αναδρομικά από την έναρξη ισχύος του ν.4174/2013.
* Κεντρικές Συνεταιριστικές Ενώσεις που
δεν ασκούν εμπορία αγροτικών προϊόντων, και καλύπτονται από τις εισφορές
των μελών τους και τα εκπροσωπούν ενώπιον κάθε αρχής, θα πρέπει να
διατηρούνται κατ’ εξαίρεση και υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχουν
δανειακές υποχρεώσεις που θα οδηγούσαν σε εκκαθάρισή τους.
* Αίρεται ο περιορισμός στη δυνατότητα
χωροθέτησης οικοτροφείων, τα οποία πλέον υπάγονται σχετικά, στις
διατάξεις που αφορούν και τα υπόλοιπα ευαγή ιδρύματα.
* Διευθετείται το πρόβλημα που είχε
προκύψει για την καταβολή του εφάπαξ των Εθελοντών Μακράς Θητείας των
Ενόπλων Δυνάμεων, που αποστρατεύτηκαν από το 2011 μέχρι την 9η
Σεπτεμβρίου του 2014.
* Ορίζεται πως οι οικονομικές ενισχύσεις,
αποζημιώσεις και βοηθήματα που προβλέπονται στο πλαίσιο προγραμμάτων
κοινωνικής προστασίας σε σεισμόπληκτους, πλημμυροπαθείς και πυροπαθείς,
οι χρηματοδοτήσεις σε αστέγους καθώς και οι οικονομικές ενισχύσεις του
προγράμματος ένδειας, δεν κατάσχονται, ούτε συμψηφίζονται με οφειλές των
Δήμων ή των Περιφερειών αυτών προς το Δημόσιο, τις τράπεζες, τα
ασφαλιστικά ταμεία ή άλλους τρίτους.
* Ανατίθεται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος,
η αρμοδιότητα φύλαξης της κινηματογραφικής κληρονομιάς, και προβλέπεται
πρόσθετη ετήσια τακτική επιχορήγηση της Ταινιοθήκης από τις πιστώσεις
του υπουργείου Πολιτισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου