--Προσωπικότητα. Προσβολή
δικαιώματος στην προσωπικότητα και προσωρινή προστασία αυτού.
Αντισυνταγματικότητα της διάταξης του άρθρου 53 παρ. 11 του ν. 4021/2011 περί
δυνατότητας διακοπής του ηλεκτρικού ρεύματος λόγω μη πληρωμής του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.
Προσβολή της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Προσωρινή απαγόρευση διακοπής της
ηλεκτροδότησης επί μη πληρωμής του ως άνω ειδικού τέλους. Δεκτή η αίτηση:
ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ
ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
(Ασφ.Μέτρα)
ΑΡΙΘΜΟΣ 891/2013
Δικαστής : Α. Σπηλιωτοπούλου, Πρόεδρος Πρωτοδικών
Δικηγόροι : Ν. Λιαροπούλου, Ε. Καρβούνης, Α. Δήμου
Με τη διάταξη του άρθρου 57 ΑΚ ορίζεται ότι όποιος προσβάλλεται παράνομα στην προσωπικότητα του, έχει δικαίωμα να απαιτήσει να αρθεί η προσβολή και να μην επαναληφθεί στο μέλλον. Με τη διάταξη αυτή η προστασία του δικαίου εκτείνεται και στους συντελεστές εκείνους που αποτελούν την ατομικότητα του προσώπου, είτε αυτοί αναφέρονται στη φυσική του υπόσταση (ζωή, σωματική ακεραιότητα, υγεία, ποιότητα ζωής), είτε στην πνευματική, ηθική ή κοινωνική του ατομικότητα. Στην έννοια της προσωπικότητας περιέχονται όλες εκείνες οι αστάθμητες αξίες που απαρτίζουν την ουσία του ανθρώπου και προστατεύονται όλα τα αγαθά που τη συγκροτούν ... Το δικαίωμα επί της προσωπικότητας προσδιορίζεται εννοιολογικά και με τις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 1, 5 παρ. 1, 2 και 5 και 24 παρ. 1 του ισχύοντος Συντάγματος. Η αξίωση που απορρέει από την προσβολή του πιο πάνω δικαιώματος συνίσταται, εκτός των άλλων, στην άρση της τελευταίας και την παράλειψη της στο μέλλον, εφόσον υπάρχει βάσιμη απειλή επικείμενης προσβολής (προληπτική αξίωση για παράλειψη). Για την άσκηση των παραπάνω αξιώσεων νομιμοποιείται ο χρήστης του συγκεκριμένου πράγματος ή το πρόσωπο (ως προς τα σωματικά ή ψυχικά αγαθά) που υπέστη την προσβολή (ΕφΘ 481/2010 Νόμος). Ως προσβολή της προσωπικότητας θεωρείται κάθε διατάραξη από πράξεις τρίτων των επιμέρους εκφάνσεων αυτής, παράνομη δε είναι η προσβολή της προσωπικότητας, όταν η πράξη του τρίτου απαγορεύεται από διάταξη νόμου ή γίνεται χωρίς δικαίωμα ή επιχειρείται κατ ενάσκηση δικαιώματος, το οποίο είτε είναι μικρότερης σπουδαιότητας από πλευράς έννομης τάξης, είτε ασκείται υπό περιστάσεις που καθιστούν καταχρηστική την άσκηση του (βλ. ΑΠ 1573/2005 ΕλλΔνη 2006. 840), ενώ δεν απαιτείται υπαιτιότητα του προσβάλλοντος, με εξαίρεση την αξίωση αποζημίωσης, η οποία παρέχεται κατά τις διατάξεις περί αδικοπραξιών. Εξάλλου, στην περίπτωση συνδρομής επείγουσας περίπτωσης ή επικείμενου κινδύνου, ευνόητο είναι ότι μπορεί να παρασχεθεί και προσωρινή προστασία του δικαιώματος της προσωπικότητας, στο πλαίσιο της προσωρινής ρύθμισης κατάστασης (άρθρο 731 Κ.Πολ.Δ.) με τη λήψη των αναγκαίων και κατάλληλων προς τούτο ασφαλιστικών μέτρων ... Το Δικαστήριο στο πλαίσιο της προσωρινής ρύθμισης της κατάστασης έχει εξουσία να διατάξει την προσωρινή παράλειψη πράξεων που προσβάλλουν απόλυτα δικαιώματα, όπως αυτό της προσωπικότητας, χωρίς να θίγεται η διάταξη του άρθρου 692 παρ. 4 Κ.Πολ.Δ., που απαγορεύει την ικανοποίηση του δικαιώματος. Η αξίωση προς παράλειψη μελλοντικών προσβολών του κρισίμου απόλυτου δικαιώματος έχει από τη φύση της τόση διάρκεια όση είναι η διάρκεια της ισχύος του δικαιώματος από το οποίο απορρέει. Συνεπώς, η αξίωση αυτή είναι μια διαρκής έννομη σχέση η οποία, όταν υπάρχει ανάγκη, μπορεί να τεθεί προσωρινά σε λειτουργία, χωρίς να κινδυνεύει να ματαιωθεί ο σκοπός της κύριας δίκης, αφού η υποχρέωση σεβασμού της προσωπικότητας του ατόμου ισχύει στο διηνεκές (ΜΠρΘ 16790/ 2009, ΜΠρΑθ 2925/ 2008 Νόμος, Γαζή, Γενικές Αρχές...).
Περαιτέρω, κατά το άρθρο 53 του ν. 4021/2011, όπως ισχύει μετά την τροποποίηση του με το ν. 4024/2011, το άρθρο 2 της από 16.12.2011 ΠΝΠ (ΦΕΚ Α 262/18.122011), το ν. 4047/2012, το ν. 4051/2012, το ν. 4075/2012 και την από 3.4.2012 Π.Υ.Σ. «1. Για επιτακτικούς λόγους εθνικού συμφέροντος που συνίστανται στην άμεση μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος, επιβάλλεται ειδικό τέλος υπέρ του Δημοσίου στις ηλεκτροδοτούμενες για οικιστική ή εμπορική χρήση δομημένες επιφάνειες των ακινήτων που υπάγονται κατά τη 17η Σεπτεμβρίου κάθε έτους στο τέλος ακίνητης περιουσίας, που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993 ... 2. Για τον υπολογισμό του τέλους της παρ. 1 λαμβάνεται υπόψη το εμβαδόν της δομημένης επιφάνειας, το ύψος της τιμής ζώνης και η παλαιότητα του ακινήτου, όπως αυτά αναγράφονται στο λογαριασμό της ΔΕΗ ... 3. Το ποσό του τέλους προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των τετραγωνικών μέτρων των ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών για τις οποίες υπολογίστηκε από τη ΔΕΗ ή τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος το τέλος της παρ. 1 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993, επί το συντελεστή του ειδικού τέλους που αντιστοιχεί στην παλαιότητα του ακινήτου ... 4. Το τέλος βαρύνει για μεν το έτος 2011 τον κατά την 17.9.2011 κύριο του ακινήτου της παρ. 1 του παρόντος άρθρου και σε περίπτωση επικαρπίας τον επικαρπωτή, για δε το έτος 2012 τον κατά την 31.3.2012 κύριο ή επικαρπωτή αντίστοιχα... 8. Η βεβαίωση του ειδικού τέλους συντελείται με την εγγραφή στις 17.9.2011 του ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου στις μηχανογραφικές καταστάσεις της ΔΕΗ ... και ο κατάλογος αυτός αποτελεί τον τίτλο βεβαίωσης για το Ελληνικό Δημόσιο και τον αντίστοιχο χρηματικό κατάλογο των αρμόδιων ΔΟΥ ... 9. Το ειδικό τέλος του παρόντος άρθρου συνεισπράττεται από τη ΔΕΗ και τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος ... 10. Τα ποσά του ειδικού τέλους που εισπράττονται από τη ΔΕΗ και τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος αποδίδονται στο Ελληνικό Δημόσιο μέχρι τις δέκα του επόμενου μήνα από τον μήνα στον οποίο εισπράχθηκαν οι σχετικοί λογαριασμοί ... 11. Αν δεν καταβληθεί το τέλος, η ΔΕΗ και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος προβαίνουν στην έκδοση εντολής διακοπής του ρεύματος του καταναλωτή προς τον διαχειριστή του Δικτύου, ο οποίος προβαίνει, ύστερα από εντολή του Υπουργείου Οικονομικών, σε διακοπή της σύνδεσης και δεν το επαναχορηγούν μέχρι να εξοφληθεί το οφειλόμενο τέλος ... 12. Υπόχρεος για την καταβολή του τέλους είναι ο χρήστης του ακινήτου, ο οποίος καταβάλλει το τέλος μαζί με τον λογαριασμό κατανάλωσης του ηλεκτρικού ρεύματος. Αν ο χρήστης είναι μισθωτής, με την καταβολή επέρχεται αυτοδικαίως συμψηφισμός με οφειλόμενα ή μελλοντικά μισθώματα ...». Όμως, η προβλεπόμενη στην παρ. 11 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011 δυνατότητα διακοπής της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος σε καταναλωτή, ο οποίος δεν καταβάλλει, κατά τον οριζόμενο στο άρθρο αυτό τρόπο, το οφειλόμενο από αυτόν ειδικό τέλος, αν και κατά τα λοιπά προσφέρεται στην καταβολή του αντιτίμου του οικείου λογαριασμού κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, αποτελεί συνταγματικώς ανεπίτρεπτη παρέμβαση στη συμβατική σχέση μεταξύ του καταναλωτή και του προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος και προσβολή του δικαιώματος του πρώτου για ελεύθερη απόλαυση των απορρεόντων από τη σχετική σύμβαση προμηθείας δικαιωμάτων του. Πράγματι, εκ του ότι θεμιτώς ανάγεται σε νόμιμο τίτλο βεβαιώσεως για το Δημόσιο η εγγραφή του καταναλωτή στις μηχανογραφημένες καταστάσεις των προμηθευτών ηλεκτρικής ενεργείας και προβλέπεται η είσπραξη του ειδικού τέλους ενιαίως με την εξόφληση του οικείου λογαριασμού καταναλώσεως, ουδόλως παρέπεται ότι είναι δυνατόν να επακολουθεί, ως συνέπεια της μη καταβολής του τέλους και εν είδει κυρώσεως, η διακοπή της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος στον συνεπή ... καταναλωτή ... Τούτο δε, διότι η επιδίωξη διασφάλισης της καταβολής νομίμως προβλεπομένης φορολογικής επιβαρύνσεως συνιστά σκοπό θεμιτό μεν καθ εαυτόν, όμως άσχετο με το αντικείμενο της συμβάσεως παροχής ηλεκτρικού ρεύματος ... Η δε κύρωση της διακοπής της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος σε περίπτωση μη καταβολής του επίμαχου τέλους αντίκειται όχι μόνο στο άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος και την αρχή της αναλογικότητας, αλλά επίσης και στο άρθρο 2 παρ. 1 του Συντάγματος..., διότι συνεπάγεται στέρηση κοινωνικού αγαθού ζωτικής σημασίας, ουσιώδους για την αξιοπρεπή, υπό τα σύγχρονα δεδομένα, διαβίωση του ανθρώπου ... Εξάλλου, το άρθρο 2 παρ. 1 του Συντάγματος, που εγγυάται την προστασία της αξίας του ανθρώπου, δεν εκφράζει μόνο ένα προστατευόμενο έννομο αγαθό, αλλά προεχόντως ένα οικουμενικό ανθρώπινο δικαίωμα, το οποίο προστατεύεται όχι μόνο αυτοτελώς, δηλαδή ανεξάρτητα από άλλα διακριτά ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά και κατά τρόπο απόλυτο, δηλαδή η προστασία που παρέχει δεν υπόκειται σε οποιονδήποτε περιορισμό, σε αντίθεση με τα περισσότερα ανθρώπινα δικαιώματα, στα οποία θέτει περιορισμούς η αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 Σ), υπό τον έλεγχο της οποίας όμως δεν υπόκειται η αξία του ανθρώπου.
Συνεπώς, οποιοδήποτε μέτρο λαμβάνεται από την πολιτειακή εξουσία και προσβάλλει την αξία του ανθρώπου είναι αντισυνταγματικό, έστω και αν ο επιδιωκόμενος με αυτό σκοπός είναι θεμιτός ή το μέτρο είναι πρόσφορο και αναγκαίο για την επίτευξη του.
Με την υπό κρίση αίτηση η αιτούσα ισχυρίζεται ότι στο όνομα της εκδόθηκαν από την καθ ης προμηθεύτρια εταιρεία ηλεκτρικού ρεύματος οι σχετικοί λογαριασμοί ... του διαμερίσματος της που το χρησιμοποιεί σαν επαγγελματική στέγη, στην περιοχή ..., δομημένης επιφάνειας 65,5 τ.μ. Οτι στις 17.1.2012 λήγει η προθεσμία πληρωμής του λογαριασμού της ΔΕΗ, στον οποίο είναι ενσωματωμένη η δεύτερη δόση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., ύψους 195 ευρώ. Οτι στο λογαριασμό αυτό έχει ενσωματωθεί ως ανεξόφλητο ποσό και η πρώτη δόση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., ποσού 195 ευρώ, και επειδή δεν πληρώθηκε υπάρχει στον λογαριασμό ειδοποίηση διακοπής, αν και έχει εξοφληθεί η αξία του καταναλωθέντος ρεύματος. Με βάση το ιστορικό αυτό, επικαλούμενη επείγουσα περίπτωση συνιστάμενη στην επαπειλούμενη διακοπή της ηλεκτροδότησης του γραφείου της από την καθ ης λόγω μη καταβολής του ως άνω ποσού, ... [που] θα έχει δυσβάστακτες συνέπειες στην άσκηση του επαγγέλματος της, ζητά, κατ εκτίμηση του δικογράφου, να ληφθούν ασφαλιστικά μέτρα για την προσωρινή ρύθμιση της καταστάσεως και ειδικότερα να απαγορευθεί προσωρινά στην καθ ης να προχωρήσει στη διακοπή της ηλεκτροδότησης του άνω διαμερίσματος της ένεκα οφειλής της από την επιβολή του ως άνω τέλους, για το λόγο ότι από την ενδεχόμενη διακοπή της ηλεκτροδότησης του γραφείου της... προσβάλλεται η προσωπικότητά της, αφού τίθεται σε άμεσο κίνδυνο η επαγγελματική της επιβίωση, προσβολή η οποία τυγχάνει παράνομη, καθώς το ίδιο το τέλος και κυρίως η διακοπή της ηλεκτροδότησης σε περίπτωση μη καταβολής του είναι αντισυνταγματικά...
Από την εκτίμηση της ένορκης κατάθεσης της μάρτυρος ..., όλων των εγγράφων που προσκομίζονται και την εν γένει διαδικασία πιθανολογούνται τα ακόλουθα πραγματικά περιστατικά: Η αιτούσα είναι ιδιοκτήτρια ενός διαμερίσματος 65,5 τ.μ., 1ου ορόφου, πολυκατοικίας κείμενης ... στην ..., το οποίο χρησιμοποιεί ως επαγγελματική στέγη. Στις 20.10.2011 εκδόθηκε από τη ΔΕΗ ο υπ αριθ. ... λογαριασμός κατανάλωσης ρεύματος (αριθμός παροχής...) του ανωτέρω διαμερίσματος στο όνομα της, συνολικού ποσού 343,20 ευρώ. Στο ποσό αυτό περιλαμβανόταν και η πρώτη δόση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., ποσού 195 ευρώ. Η αιτούσα κατέβαλε την αξία του καταναλωθέντος ρεύματος και τα δημοτικά τέλη του λογαριασμού αυτού, χωρίς όμως να εξοφλήσει το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. Στις 19.12.2011 εκδόθηκε από τη ΔΕΗ ο υπ αριθ. ... λογαριασμός κατανάλωσης ρεύματος (αριθμός παροχής ...) του ανωτέρω διαμερίσματος στο όνομα της, συνολικού ποσού 493,86 ευρώ. Στο ποσό αυτό περιλαμβάνεται και η δεύτερη δόση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., ποσού 195 ευρώ. Επίσης, στον λογαριασμό αυτό έχει ενσωματωθεί ως ανεξόφλητο ποσό και η πρώτη δόση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. ποσού 195 ευρώ. Επειδή, όπως προαναφέρθηκε, η πρώτη δόση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. δεν είχε εξοφληθεί, υπάρχει στον λογαριασμό ειδοποίηση διακοπής του ρεύματος. Πλην όμως πιθανολογείται ότι εν προκειμένω η επικείμενη από την καθ ης διακοπή της ηλεκτροδότησης του ακινήτου της αιτούσας, το οποίο αυτή χρησιμοποιεί ως επαγγελματική στέγη ..., με όρους, προϋποθέσεις και διαδικασία που ορίζονται εκτός του περιεχομένου της σύμβασης που αυτή έχει καταρτίσει με την καταναλώτρια αιτούσα και περιγράφονται στο άρθρο 53 του ν. 4021/2011, συνιστά κατάχρηση της πλεονεκτικής θέσης της έναντι της τελευταίας, αφού αιφνιδιάζει αυτήν, προβλέποντας κύρωση για παράβαση που δεν συναρτάται, κατ αντικείμενο και σκοπό, με τη σύμβαση παροχής οικιακού ρεύματος, που οι διάδικοι έχουν καταρτίσει. Το γεγονός ότι η επικείμενη αυτή ενέργεια της καθ ης εδράζεται στην ανωτέρω διάταξη, από το περιεχόμενο της οποίας θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι η καθ ης ενεργεί ως κατ εξουσιοδότηση ή κατά παραχώρηση εισπρακτικό όργανο του Δημοσίου, δεν σημαίνει ότι ιδρύεται από την εν λόγω διάταξη υποχρέωση της καθ ης να ενεργήσει σύμφωνα με το περιεχόμενο της σχετικής εντολής του Δημοσίου, από τη στιγμή που η εντολή αυτή συνδέεται με κύρωση (διακοπή παροχής ηλεκτρικού ρεύματος), η επιβολή ή μη της οποίας αποτελεί αποκλειστικά και μόνο περιεχόμενο της σύμβασης ηλεκτροδότησης μεταξύ καθ ης και αιτούσας, στην κατάρτιση και λειτουργία της οποίας δεν επεμβαίνει το Δημόσιο. Σημειώνεται ότι η ανωτέρω διάταξη είναι αντισυνταγματική, σύμφωνα και με την ως άνω νομική σκέψη (ΣτΕ 1972/2012), και η βάσει αυτής διακοπή του ρεύματος αποτελεί παράνομη προσβολή της προσωπικότητας της αιτούσας, η οποία δημιουργεί την ανάγκη προσωρινής ρύθμισης της κατάστασης. Κατ ακολουθία των ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτή η κρινόμενη αίτηση ως βάσιμη και κατ ουσίαν, να ρυθμιστεί προσωρινά η κατάσταση και ειδικότερα να απαγορευθεί στην καθ ης να προχωρήσει στη διακοπή της ηλεκτροδότησης σε βάρος της αναφερόμενης στο σκεπτικό ιδιοκτησίας της αιτούσας λόγω μη πληρωμής του ειδικού τέλους ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων (...).
(Ασφ.Μέτρα)
ΑΡΙΘΜΟΣ 891/2013
Δικαστής : Α. Σπηλιωτοπούλου, Πρόεδρος Πρωτοδικών
Δικηγόροι : Ν. Λιαροπούλου, Ε. Καρβούνης, Α. Δήμου
Με τη διάταξη του άρθρου 57 ΑΚ ορίζεται ότι όποιος προσβάλλεται παράνομα στην προσωπικότητα του, έχει δικαίωμα να απαιτήσει να αρθεί η προσβολή και να μην επαναληφθεί στο μέλλον. Με τη διάταξη αυτή η προστασία του δικαίου εκτείνεται και στους συντελεστές εκείνους που αποτελούν την ατομικότητα του προσώπου, είτε αυτοί αναφέρονται στη φυσική του υπόσταση (ζωή, σωματική ακεραιότητα, υγεία, ποιότητα ζωής), είτε στην πνευματική, ηθική ή κοινωνική του ατομικότητα. Στην έννοια της προσωπικότητας περιέχονται όλες εκείνες οι αστάθμητες αξίες που απαρτίζουν την ουσία του ανθρώπου και προστατεύονται όλα τα αγαθά που τη συγκροτούν ... Το δικαίωμα επί της προσωπικότητας προσδιορίζεται εννοιολογικά και με τις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 1, 5 παρ. 1, 2 και 5 και 24 παρ. 1 του ισχύοντος Συντάγματος. Η αξίωση που απορρέει από την προσβολή του πιο πάνω δικαιώματος συνίσταται, εκτός των άλλων, στην άρση της τελευταίας και την παράλειψη της στο μέλλον, εφόσον υπάρχει βάσιμη απειλή επικείμενης προσβολής (προληπτική αξίωση για παράλειψη). Για την άσκηση των παραπάνω αξιώσεων νομιμοποιείται ο χρήστης του συγκεκριμένου πράγματος ή το πρόσωπο (ως προς τα σωματικά ή ψυχικά αγαθά) που υπέστη την προσβολή (ΕφΘ 481/2010 Νόμος). Ως προσβολή της προσωπικότητας θεωρείται κάθε διατάραξη από πράξεις τρίτων των επιμέρους εκφάνσεων αυτής, παράνομη δε είναι η προσβολή της προσωπικότητας, όταν η πράξη του τρίτου απαγορεύεται από διάταξη νόμου ή γίνεται χωρίς δικαίωμα ή επιχειρείται κατ ενάσκηση δικαιώματος, το οποίο είτε είναι μικρότερης σπουδαιότητας από πλευράς έννομης τάξης, είτε ασκείται υπό περιστάσεις που καθιστούν καταχρηστική την άσκηση του (βλ. ΑΠ 1573/2005 ΕλλΔνη 2006. 840), ενώ δεν απαιτείται υπαιτιότητα του προσβάλλοντος, με εξαίρεση την αξίωση αποζημίωσης, η οποία παρέχεται κατά τις διατάξεις περί αδικοπραξιών. Εξάλλου, στην περίπτωση συνδρομής επείγουσας περίπτωσης ή επικείμενου κινδύνου, ευνόητο είναι ότι μπορεί να παρασχεθεί και προσωρινή προστασία του δικαιώματος της προσωπικότητας, στο πλαίσιο της προσωρινής ρύθμισης κατάστασης (άρθρο 731 Κ.Πολ.Δ.) με τη λήψη των αναγκαίων και κατάλληλων προς τούτο ασφαλιστικών μέτρων ... Το Δικαστήριο στο πλαίσιο της προσωρινής ρύθμισης της κατάστασης έχει εξουσία να διατάξει την προσωρινή παράλειψη πράξεων που προσβάλλουν απόλυτα δικαιώματα, όπως αυτό της προσωπικότητας, χωρίς να θίγεται η διάταξη του άρθρου 692 παρ. 4 Κ.Πολ.Δ., που απαγορεύει την ικανοποίηση του δικαιώματος. Η αξίωση προς παράλειψη μελλοντικών προσβολών του κρισίμου απόλυτου δικαιώματος έχει από τη φύση της τόση διάρκεια όση είναι η διάρκεια της ισχύος του δικαιώματος από το οποίο απορρέει. Συνεπώς, η αξίωση αυτή είναι μια διαρκής έννομη σχέση η οποία, όταν υπάρχει ανάγκη, μπορεί να τεθεί προσωρινά σε λειτουργία, χωρίς να κινδυνεύει να ματαιωθεί ο σκοπός της κύριας δίκης, αφού η υποχρέωση σεβασμού της προσωπικότητας του ατόμου ισχύει στο διηνεκές (ΜΠρΘ 16790/ 2009, ΜΠρΑθ 2925/ 2008 Νόμος, Γαζή, Γενικές Αρχές...).
Περαιτέρω, κατά το άρθρο 53 του ν. 4021/2011, όπως ισχύει μετά την τροποποίηση του με το ν. 4024/2011, το άρθρο 2 της από 16.12.2011 ΠΝΠ (ΦΕΚ Α 262/18.122011), το ν. 4047/2012, το ν. 4051/2012, το ν. 4075/2012 και την από 3.4.2012 Π.Υ.Σ. «1. Για επιτακτικούς λόγους εθνικού συμφέροντος που συνίστανται στην άμεση μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος, επιβάλλεται ειδικό τέλος υπέρ του Δημοσίου στις ηλεκτροδοτούμενες για οικιστική ή εμπορική χρήση δομημένες επιφάνειες των ακινήτων που υπάγονται κατά τη 17η Σεπτεμβρίου κάθε έτους στο τέλος ακίνητης περιουσίας, που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993 ... 2. Για τον υπολογισμό του τέλους της παρ. 1 λαμβάνεται υπόψη το εμβαδόν της δομημένης επιφάνειας, το ύψος της τιμής ζώνης και η παλαιότητα του ακινήτου, όπως αυτά αναγράφονται στο λογαριασμό της ΔΕΗ ... 3. Το ποσό του τέλους προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των τετραγωνικών μέτρων των ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών για τις οποίες υπολογίστηκε από τη ΔΕΗ ή τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος το τέλος της παρ. 1 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993, επί το συντελεστή του ειδικού τέλους που αντιστοιχεί στην παλαιότητα του ακινήτου ... 4. Το τέλος βαρύνει για μεν το έτος 2011 τον κατά την 17.9.2011 κύριο του ακινήτου της παρ. 1 του παρόντος άρθρου και σε περίπτωση επικαρπίας τον επικαρπωτή, για δε το έτος 2012 τον κατά την 31.3.2012 κύριο ή επικαρπωτή αντίστοιχα... 8. Η βεβαίωση του ειδικού τέλους συντελείται με την εγγραφή στις 17.9.2011 του ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου στις μηχανογραφικές καταστάσεις της ΔΕΗ ... και ο κατάλογος αυτός αποτελεί τον τίτλο βεβαίωσης για το Ελληνικό Δημόσιο και τον αντίστοιχο χρηματικό κατάλογο των αρμόδιων ΔΟΥ ... 9. Το ειδικό τέλος του παρόντος άρθρου συνεισπράττεται από τη ΔΕΗ και τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος ... 10. Τα ποσά του ειδικού τέλους που εισπράττονται από τη ΔΕΗ και τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος αποδίδονται στο Ελληνικό Δημόσιο μέχρι τις δέκα του επόμενου μήνα από τον μήνα στον οποίο εισπράχθηκαν οι σχετικοί λογαριασμοί ... 11. Αν δεν καταβληθεί το τέλος, η ΔΕΗ και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος προβαίνουν στην έκδοση εντολής διακοπής του ρεύματος του καταναλωτή προς τον διαχειριστή του Δικτύου, ο οποίος προβαίνει, ύστερα από εντολή του Υπουργείου Οικονομικών, σε διακοπή της σύνδεσης και δεν το επαναχορηγούν μέχρι να εξοφληθεί το οφειλόμενο τέλος ... 12. Υπόχρεος για την καταβολή του τέλους είναι ο χρήστης του ακινήτου, ο οποίος καταβάλλει το τέλος μαζί με τον λογαριασμό κατανάλωσης του ηλεκτρικού ρεύματος. Αν ο χρήστης είναι μισθωτής, με την καταβολή επέρχεται αυτοδικαίως συμψηφισμός με οφειλόμενα ή μελλοντικά μισθώματα ...». Όμως, η προβλεπόμενη στην παρ. 11 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011 δυνατότητα διακοπής της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος σε καταναλωτή, ο οποίος δεν καταβάλλει, κατά τον οριζόμενο στο άρθρο αυτό τρόπο, το οφειλόμενο από αυτόν ειδικό τέλος, αν και κατά τα λοιπά προσφέρεται στην καταβολή του αντιτίμου του οικείου λογαριασμού κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, αποτελεί συνταγματικώς ανεπίτρεπτη παρέμβαση στη συμβατική σχέση μεταξύ του καταναλωτή και του προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος και προσβολή του δικαιώματος του πρώτου για ελεύθερη απόλαυση των απορρεόντων από τη σχετική σύμβαση προμηθείας δικαιωμάτων του. Πράγματι, εκ του ότι θεμιτώς ανάγεται σε νόμιμο τίτλο βεβαιώσεως για το Δημόσιο η εγγραφή του καταναλωτή στις μηχανογραφημένες καταστάσεις των προμηθευτών ηλεκτρικής ενεργείας και προβλέπεται η είσπραξη του ειδικού τέλους ενιαίως με την εξόφληση του οικείου λογαριασμού καταναλώσεως, ουδόλως παρέπεται ότι είναι δυνατόν να επακολουθεί, ως συνέπεια της μη καταβολής του τέλους και εν είδει κυρώσεως, η διακοπή της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος στον συνεπή ... καταναλωτή ... Τούτο δε, διότι η επιδίωξη διασφάλισης της καταβολής νομίμως προβλεπομένης φορολογικής επιβαρύνσεως συνιστά σκοπό θεμιτό μεν καθ εαυτόν, όμως άσχετο με το αντικείμενο της συμβάσεως παροχής ηλεκτρικού ρεύματος ... Η δε κύρωση της διακοπής της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος σε περίπτωση μη καταβολής του επίμαχου τέλους αντίκειται όχι μόνο στο άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος και την αρχή της αναλογικότητας, αλλά επίσης και στο άρθρο 2 παρ. 1 του Συντάγματος..., διότι συνεπάγεται στέρηση κοινωνικού αγαθού ζωτικής σημασίας, ουσιώδους για την αξιοπρεπή, υπό τα σύγχρονα δεδομένα, διαβίωση του ανθρώπου ... Εξάλλου, το άρθρο 2 παρ. 1 του Συντάγματος, που εγγυάται την προστασία της αξίας του ανθρώπου, δεν εκφράζει μόνο ένα προστατευόμενο έννομο αγαθό, αλλά προεχόντως ένα οικουμενικό ανθρώπινο δικαίωμα, το οποίο προστατεύεται όχι μόνο αυτοτελώς, δηλαδή ανεξάρτητα από άλλα διακριτά ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά και κατά τρόπο απόλυτο, δηλαδή η προστασία που παρέχει δεν υπόκειται σε οποιονδήποτε περιορισμό, σε αντίθεση με τα περισσότερα ανθρώπινα δικαιώματα, στα οποία θέτει περιορισμούς η αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 Σ), υπό τον έλεγχο της οποίας όμως δεν υπόκειται η αξία του ανθρώπου.
Συνεπώς, οποιοδήποτε μέτρο λαμβάνεται από την πολιτειακή εξουσία και προσβάλλει την αξία του ανθρώπου είναι αντισυνταγματικό, έστω και αν ο επιδιωκόμενος με αυτό σκοπός είναι θεμιτός ή το μέτρο είναι πρόσφορο και αναγκαίο για την επίτευξη του.
Με την υπό κρίση αίτηση η αιτούσα ισχυρίζεται ότι στο όνομα της εκδόθηκαν από την καθ ης προμηθεύτρια εταιρεία ηλεκτρικού ρεύματος οι σχετικοί λογαριασμοί ... του διαμερίσματος της που το χρησιμοποιεί σαν επαγγελματική στέγη, στην περιοχή ..., δομημένης επιφάνειας 65,5 τ.μ. Οτι στις 17.1.2012 λήγει η προθεσμία πληρωμής του λογαριασμού της ΔΕΗ, στον οποίο είναι ενσωματωμένη η δεύτερη δόση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., ύψους 195 ευρώ. Οτι στο λογαριασμό αυτό έχει ενσωματωθεί ως ανεξόφλητο ποσό και η πρώτη δόση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., ποσού 195 ευρώ, και επειδή δεν πληρώθηκε υπάρχει στον λογαριασμό ειδοποίηση διακοπής, αν και έχει εξοφληθεί η αξία του καταναλωθέντος ρεύματος. Με βάση το ιστορικό αυτό, επικαλούμενη επείγουσα περίπτωση συνιστάμενη στην επαπειλούμενη διακοπή της ηλεκτροδότησης του γραφείου της από την καθ ης λόγω μη καταβολής του ως άνω ποσού, ... [που] θα έχει δυσβάστακτες συνέπειες στην άσκηση του επαγγέλματος της, ζητά, κατ εκτίμηση του δικογράφου, να ληφθούν ασφαλιστικά μέτρα για την προσωρινή ρύθμιση της καταστάσεως και ειδικότερα να απαγορευθεί προσωρινά στην καθ ης να προχωρήσει στη διακοπή της ηλεκτροδότησης του άνω διαμερίσματος της ένεκα οφειλής της από την επιβολή του ως άνω τέλους, για το λόγο ότι από την ενδεχόμενη διακοπή της ηλεκτροδότησης του γραφείου της... προσβάλλεται η προσωπικότητά της, αφού τίθεται σε άμεσο κίνδυνο η επαγγελματική της επιβίωση, προσβολή η οποία τυγχάνει παράνομη, καθώς το ίδιο το τέλος και κυρίως η διακοπή της ηλεκτροδότησης σε περίπτωση μη καταβολής του είναι αντισυνταγματικά...
Από την εκτίμηση της ένορκης κατάθεσης της μάρτυρος ..., όλων των εγγράφων που προσκομίζονται και την εν γένει διαδικασία πιθανολογούνται τα ακόλουθα πραγματικά περιστατικά: Η αιτούσα είναι ιδιοκτήτρια ενός διαμερίσματος 65,5 τ.μ., 1ου ορόφου, πολυκατοικίας κείμενης ... στην ..., το οποίο χρησιμοποιεί ως επαγγελματική στέγη. Στις 20.10.2011 εκδόθηκε από τη ΔΕΗ ο υπ αριθ. ... λογαριασμός κατανάλωσης ρεύματος (αριθμός παροχής...) του ανωτέρω διαμερίσματος στο όνομα της, συνολικού ποσού 343,20 ευρώ. Στο ποσό αυτό περιλαμβανόταν και η πρώτη δόση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., ποσού 195 ευρώ. Η αιτούσα κατέβαλε την αξία του καταναλωθέντος ρεύματος και τα δημοτικά τέλη του λογαριασμού αυτού, χωρίς όμως να εξοφλήσει το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. Στις 19.12.2011 εκδόθηκε από τη ΔΕΗ ο υπ αριθ. ... λογαριασμός κατανάλωσης ρεύματος (αριθμός παροχής ...) του ανωτέρω διαμερίσματος στο όνομα της, συνολικού ποσού 493,86 ευρώ. Στο ποσό αυτό περιλαμβάνεται και η δεύτερη δόση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., ποσού 195 ευρώ. Επίσης, στον λογαριασμό αυτό έχει ενσωματωθεί ως ανεξόφλητο ποσό και η πρώτη δόση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. ποσού 195 ευρώ. Επειδή, όπως προαναφέρθηκε, η πρώτη δόση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. δεν είχε εξοφληθεί, υπάρχει στον λογαριασμό ειδοποίηση διακοπής του ρεύματος. Πλην όμως πιθανολογείται ότι εν προκειμένω η επικείμενη από την καθ ης διακοπή της ηλεκτροδότησης του ακινήτου της αιτούσας, το οποίο αυτή χρησιμοποιεί ως επαγγελματική στέγη ..., με όρους, προϋποθέσεις και διαδικασία που ορίζονται εκτός του περιεχομένου της σύμβασης που αυτή έχει καταρτίσει με την καταναλώτρια αιτούσα και περιγράφονται στο άρθρο 53 του ν. 4021/2011, συνιστά κατάχρηση της πλεονεκτικής θέσης της έναντι της τελευταίας, αφού αιφνιδιάζει αυτήν, προβλέποντας κύρωση για παράβαση που δεν συναρτάται, κατ αντικείμενο και σκοπό, με τη σύμβαση παροχής οικιακού ρεύματος, που οι διάδικοι έχουν καταρτίσει. Το γεγονός ότι η επικείμενη αυτή ενέργεια της καθ ης εδράζεται στην ανωτέρω διάταξη, από το περιεχόμενο της οποίας θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι η καθ ης ενεργεί ως κατ εξουσιοδότηση ή κατά παραχώρηση εισπρακτικό όργανο του Δημοσίου, δεν σημαίνει ότι ιδρύεται από την εν λόγω διάταξη υποχρέωση της καθ ης να ενεργήσει σύμφωνα με το περιεχόμενο της σχετικής εντολής του Δημοσίου, από τη στιγμή που η εντολή αυτή συνδέεται με κύρωση (διακοπή παροχής ηλεκτρικού ρεύματος), η επιβολή ή μη της οποίας αποτελεί αποκλειστικά και μόνο περιεχόμενο της σύμβασης ηλεκτροδότησης μεταξύ καθ ης και αιτούσας, στην κατάρτιση και λειτουργία της οποίας δεν επεμβαίνει το Δημόσιο. Σημειώνεται ότι η ανωτέρω διάταξη είναι αντισυνταγματική, σύμφωνα και με την ως άνω νομική σκέψη (ΣτΕ 1972/2012), και η βάσει αυτής διακοπή του ρεύματος αποτελεί παράνομη προσβολή της προσωπικότητας της αιτούσας, η οποία δημιουργεί την ανάγκη προσωρινής ρύθμισης της κατάστασης. Κατ ακολουθία των ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτή η κρινόμενη αίτηση ως βάσιμη και κατ ουσίαν, να ρυθμιστεί προσωρινά η κατάσταση και ειδικότερα να απαγορευθεί στην καθ ης να προχωρήσει στη διακοπή της ηλεκτροδότησης σε βάρος της αναφερόμενης στο σκεπτικό ιδιοκτησίας της αιτούσας λόγω μη πληρωμής του ειδικού τέλους ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων (...).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου